تولید نرم افزار موبایل

.1. شرکت های موفق با مشتریانشان ارتباط مستمر دارند.

راه ارتباطی شما با مشتریانتان چیست؟ آیا چیزی بجز درج ناخوانای یک تلفن تماس بر روی بسته بندی محصولتان است؟ تا بحال چند پیام از مصرف کنندگانتان دریافت کرده اید؟ بسیاری از پژوهشگران حوزۀ بازاریابی معتقدند که ارتباط مستمر مشتری و تولیدکننده از جمله فاکتورهای موفقیتی است که در ایران نادیده گرفته می شود. آیا مایل نیستید بدانید از کدام محصولتان رضایت بیشتری حاصل شده است و چرا؟ آیا راهی برای این کار در نظر گرفته اید؟ پیشنهاد صاحب نظران این است که با هزینه ای بسیار اندک، در هر زمان و در هر مکان، با مشتریانتان مرتبط باشید تا از رضایتمندی آن‌ها در خصوص خدماتی که ارائه می‌دهید مطلع گردید، از مشتریانتان نظرسنجی کنید و از پیشنهادهای آنها بهره مند شوید.

حتی اگر به پیشنهادات مشتریانتان عمل نمی کنید، حتما نظراتشان را بشنوید. گام بعدی این است که از آنها قدردانی کنید و اگر قادر به اعمال نظرات آنها نیستید، از آنها پوزش بخواهید.

 

.2. مدیران موفق با کارمندانشان ارتباط دارند.

شما یک مدیر هستید و اصل مدیریتی می گوید که باید راه ارتباطی را با کارمندانتان ایجاد نمایید. آیا راه های موجود را بررسی کرده اید؟ چقدر اثربخش هستند و چه محدودیت هایی دارند؟

فکرش را بکنید که تبریک، تسلیت و بخشنامه ها را روی موبایل همکارانتان ارسال نمایید؛ نه به صورت پیامک، بلکه با صدای خودتان. یا هر روز برای کارگران و کارمندانتان یک جملۀ انگیزشی می فرستید و آنها را برای تلاش بیشتر آماده می سازید. بجای اینکه صندوقی برای تعامل در محیط کار نصب کرده باشید، هر شب مجموعۀ پیغام ها را روی تبلت خود دریافت کنید و یک به یک به آنها رسیدگی کنید.

تصورش را بکنید که برای نظرسنجی از نیروهای کار خود چقدر این روش ساده و کارآمد است! می توانید آمارهای متفاوتی بگیرید و هزاران قابلیت دیگر و همه و همۀ اینها، تنها در یک اپلیکیشن.

تصور کنید هنگامی که نیروی خود را برای انجام کاری به مکانی دور می فرستید، امکان کنترلش را داشته باشید و با عکسی که او پس از انجام کارش برای شما ارسال می کند کیفیت کارش را بسنجید.

 

.3. نیاز به تبلیغات دارید، پس باید اپلیکیشن داشته باشید …

رقابت شما با دیگر شرکت ها در چه حوزه ای است؟ ایجاد دفاتر فروش بیشتر، خدمات پس از فروش یا توزیع گسترده تر؟ آیا می دانید که می توانید رقابت را به عرصۀ تازه ای بکشید که دیگران از آن غافلند؟ فکرش را بکنید در میان همۀ تولیدکنندگانی که محصولی مشابه با شما تولید می کنند، تنها شما هستید که در موبایل های مردم شعبه دارید. این یعنی تعامل با چندین میلیون نفر. این یعنی اینکه مشتریان شما دیگر نیاز به حضور در دفاتر فروش شما ندارند تا از آخرین محصولات و قیمت آنها مطلع شوند، بلکه در موبایل هایشان به این اطلاعات دسترسی پیدا می کنند. تصورش را بکنید وقتی جایزه ای بین المللی یا ملی می گیرید، نیاز به هزینه های هنگفت ساخت تیزر تبلیغاتی ندارید و با حداقل هزینه می توانید این موفقیت را به گوش مخاطبانتان برسانید.

برای تبلیغ محصولاتتان چقدر هزینه می کنید؟ برای خرید هر ثانیه آگهی چه مبلغی را باید پرداخت کنید؟

 

.4. داشتن اپلیکیشن اختصاصی یعنی پیشی گرفتن از رقیبان …

آیا قرارداد خارجی هم می بندید و محصولاتتان را صادر هم می کنید؟ آیا به کیفیتی دست پیدا کرده اید که با بزرگان حوزۀ خود رقابت کنید؟ رقابت میان بزرگان صنایع مختلف، امروز در محدودۀ مرزها نمی گنجد. ممکن است بسیاری از مردم امکان استفاده از خودروی بنز یا ساعت رولکس را نداشته باشند، اما کم نیستند کسانی که مدام اخبار و محصولات جدیدی از کمپانی ها را رصد می کنند. و این امر با ظهور و گسترش اپلیکیشن های موبایل بسیار تسهیل یافته است. پس چه بهتر است که شما هم متناسب با بازاری که در آن حضور دارید، اقدام به طراحی و انتشار اپلیکیشن اختصاصی خودتان بکنید.

شما می توانید با تگ گذاری (استفاده از کلمات کلیدی معرف اپلیکیشن) مناسب اپلیکیشن، در میان نتایج جستجوی میلیون ها کاربر بازارهای اپلیکیشن، در جایگاه بالایی دیده شوید. به یاد داشته باشید که حتی یک ردیف بالاتر بودن در نتایج جستجو، به معنای تفاوتی چشمگیر در فروش خدمات و کسب درآمد است.

تصور کنید در هنگام مذاکره با خریدار یا فروشندۀ خارجی، اپلیکیشن شرکت خود را در موبایل او نصب می کنید. نتایج بررسی ها نشان می دهد که نوآوری در نحوۀ ارائه و ایجاد یک تجربۀ منحصر بفرد، می تواند راه رسیدن به موفقیت را بسیار هموارتر کند.

 

.5. داشتن اپلیکیشن اختصاصی، یعنی احترام گذاشتن به مشتری …

شما باید به مشتریانتان احترام بگذارید. احترام یعنی اینکه به او القاء کنید برایش ارزش خاصی قائل هستید. باید کاری کنید که تصور کند در نظر شما با دیگران فرق دارد و بودنش برای شما مهم است. داشتن اپلیکیشن این امکان را به شما می دهد تا در شرایطی که کاربران به اینترنت دسترسی ندارند هم با آنها همراه باشید. چند نفر از مشتریان موجود یا بالقوه شما آدرس سایتتان را می دانند؟ ممکن است تعدادشان زیاد نباشد. دلیل اصلی اش این است که آدرس سایت ها، مطلبی نیست که برای به حافظه سپرده شدنش اهمیت قائل باشیم. از طرف دیگر شما در سایت خود فعالیت هایتان را بازتاب می دهید. اکنون باید پرسید که چگونه می توان این دو را با هم جمع کرد؟ شما با داشتن اپلیکیشن، می توانید با حداقل پهنای باند، مطالب سایتتان را به اطلاع عموم برسانید. بدون اینکه هزینه های زیادی را متقبل شوید، از دستاوردهایتان می گویید و امکانات تازه ای که ایجاد نموده اید و شعبه های جدیدتان.

امکان ارتباط بدون دسترسی به اینترنت را کم اهمیت ندانید. طبق برآوردهای کارشناسی، میزان استفاده افراد از گوشی های موبایل و تبلت ها 4 برابر بیشتر از استفاده از رایانه های شخصی است. افراد زیادی هستند که دقایق محدودی متصل به اینترنت هستند و اگر ارتباطات شما محدود به ارتباط اینترنتی باشد، از گستره زیادی از مخاطبان خود دور خواهید ماند.

 

.6. قابلیت های اپلیکیشن نامحدود است …

شما با داشتن اپلیکیشن، امکان استفاده از تصاویر گرافیکی، عکس و صدا را پیدا می کنید و به جذابترین روش ها می توانید محصولتان را تبلیغ کنید. آیا تاکنون برای ساخت تبلیغات تلویزیونی به شرکت های مرتبط مراجعه کردید؟ آیا به نظر شما هزینه ای که برای انجام کار مطالبه می کنند در ازای خدمتی که ارائه می دهند منطقی است؟ صاحب نظران معتقدند با هزینه هایی به مراتب پایین تر، می توانید از جذابیت های بسیار بیشتری استفاده کنید.

می توانید انیمیشن بسازید، آن هم نه مبتدیانه و کم کیفیت، بلکه بسیار حرفه ای. می توانید از جذابیت های گرافیکی بسیار بیشتری نسبت به آنچه که در تلویزیون وجود دارد استفاده کنید.

می توانید امکان واقعیت افزوده را تدارک ببینید. به این شکل که تصویر محصولتان را سه بعدی کنید و امکان تغییرات را برای کاربران ایجاد نمایید. یعنی اجازه دهید که کاربران رنگها، اندازه ها، مدل ها و بسیاری از ویژگی های دیگر را تغییر دهند و به نوعی با محصول شما بازی کنند!

توجه داشته باشید که حتی محدودیت پهنای باند و سرعت اینترنت هم در جهان اپلیکیشن ها بی معناست. به این معنی که مردم فنلاند ( با سرعت اینترنت 7.7 مگابیت بر ثانیه ) از اپلیکیشنی مشابه مردم کوبا (با سرعت 0.21 مگابیت بر ثانیه ) استفاده می کنند. توجه داشته باشید که متوسط سرعت اینترنت ایران، 0.63 مگابیت بر ثانیه است.

X